
Impact case study (REF3)  

Page 1 

Institution: The University of Manchester  

Unit of Assessment: 26 (Modern Languages and Linguistics) 

Title of case study: Conflict with Russia in the New Information Environment: Shaping Policy 
Analysis, Broadcaster Practices and Public Understanding 

Period when the underpinning research was undertaken: 2010-2020 

Details of staff conducting the underpinning research from the submitting unit: 

Name(s): 
 
Vera Tolz 
Stephen Hutchings 

Role(s) (e.g. job title): 
 
Professor of Russian Studies  
Professor of Russian Studies 

Period(s) employed by 
submitting HEI: 
Tolz: 2004-present 
Hutchings: 2006-present 

Period when the claimed impact occurred: 2014-2020 

Is this case study continued from a case study submitted in 2014? N 

1. Summary of the impact  
A decade of AHRC-funded research at The University of Manchester (UoM) has addressed the 
changing role of state-aligned Russian media outlets in the global communications environment. 
The research has impacted on UK and European policy analysis and public understandings of 
Russia’s disruptive interventions in this environment. The findings: (a) informed policy approaches 
to Russian ‘disinformation campaigns’; (b) gave NGOs and the broader public a deeper 
appreciation of Russia’s complex media culture; (c) helped reshape prevailing understandings 
among international media professionals of Russian journalists as passive servants of a unified 
state; and (d) recommended to these stakeholders alternative, evidence-based responses.  
 

2. Underpinning research  
The impact is derived from research at UoM that examined the changing role of Russia’s state-
aligned media outlets in a digitally networked communications environment. The research findings 
provide a comprehensive re-evaluation of received wisdom about Russia’s strengths and 
weaknesses as a global communications actor. They have been communicated and disseminated 
via major media outlets, policy briefs, public debates and workshops with policy makers and 
international broadcasters. 
 
The research included the first sustained analysis of the output and audiences of international 
broadcaster, RT (Russia Today). Interdisciplinary in approach, the research applies the combined 
expertise of specialists in discourse analysis, historical studies, international relations, audience 
research and big data analysis to explore questions concerning: the provenance and reception of 
strategic narratives promoted by Russia’s main broadcasters; the implications of their recirculation 
by online non-state actors; how institutional cultures shape broadcasters’ relationship with the 
Russian state; the dynamic driving Russia’s information conflict with the West; and Russian media 
responses to populist mistrust in elites, shifting news reporting standards and emerging audience 
consumption patterns. 
 
The key findings challenge prevailing accounts of Russia’s interventions in the global information 
sphere, linking them to transnational forces over which states exercise far less control than is 
habitually assumed. The findings below have transformative implications for public and policy 
debates.  
 
1. Russia is not a unique actor in the global mediasphere; the nation-projecting behaviour of its 
state-aligned outlets resembles that of other neo-authoritarian media needing to adjust to ever-
shifting domestic and international environments (see [1] below). Moreover, Russian broadcasters 
belong to a heterogeneous state apparatus and are not purely subordinate to the Kremlin; 
prominent journalists are accorded significant agency, enabling them to act as effective mediators 
between official policy, popular sentiment and unofficial political opinion [2].  
 
2. The influence of market-led ‘outsourcing’ models and the practicalities of communicating with 
diverse audiences guarantee that RT narratives undergo re-calibration for individual commercial-
legislative contexts [3]. The consequent reliance on journalist teams with non-Russian linguistic 
and cultural backgrounds complicates RT’s messaging strategy, contributing to a split institutional 
identity. On the one hand, RT internalises its pariah status, re-projecting it as part of a spiralling 



Impact case study (REF3)  

Page 2 

conflict with its antagonists; on the other, it seeks legitimation within cosmopolitan spheres of 
media professionals [4]. This has deep implications for media regulation practices.  
 
3. Nonetheless, RT works skilfully with the sensibilities of the ‘digital native’ generation, including 
its suspicion of traditional journalistic values like ‘impartiality’. Commentary on RT over-
emphasises its TV output which generally has low audience reach; its main success is on social 
media, where its strategy is less to insert disruptive new messages into mainstream media 
discourse than to disseminate existing narratives from the margins [5].  
 
4. RT’s audiences exhibit eclectic news consumption practices and are widely networked. The 
research found little evidence of channel loyalty and occasional missteps in RT’s output strategy 
have provoked widespread audience mockery [3]; however, the channel is developing strategies 
to deal with the corresponding loss of control, including the adoption of self-ironizing comic forms 
with roots in late Soviet culture [4].  
 

3. References to the research  
1. Stephen Hutchings and Vera Tolz (2015) Nation, Ethnicity and Race on Russian Television: 

Mediating Post-Soviet Difference, Abingdon: Routledge [excellent reviews in all major journals 
in the field, e.g. Slavic Review, 76/1, 2017; Nationalities Papers 46/3, 2018; European Journal 
of Communication 30/5, 2015; re-published in paperback; made available as an open-access 
e-book: https://doi.org/10.4324/9781315722863] 

2. Vera Tolz and Yurii Teper (2018) ‘Broadcasting Agitainment: A New Media Strategy of Putin's 
Third Presidency’, Post-Soviet Affairs, vol. 34, no. 4, pp. 213-227, 
https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1459023  [funded by major AHRC grant; published in 
refereed journal with the highest Impact Factor in the field of Russian/Area Studies] 

3. Stephen Hutchings (2019) ‘Revolution From the Margins: Commemorating 1917 and RT’s 
Scandalising of the Established Order’, European Journal of Cultural Studies, vol. 23, no. 3, 
pp. 315-353, https://doi.org/10.1177/1367549419871342 [as above] 

4. Stephen Hutchings (2018) ‘Projecting Russia on the Global Stage: International Broadcasting 
and “Recursive Nationhood”’, in Vlad Strukov and Sarah Hudspith (eds), Russian Culture in 
the Age of Globalization, Abingdon: Routledge, pp. 125-46. Available on request. [research 
supported by major AHRC grant; book endorsed by global experts in Russian media] 

5. Vera Tolz, Stephen Hutchings et al. ‘Mediatization and Journalistic Agency: Russian 
Television Coverage of the Skripal Poisonings,’ Journalism 
 https://doi.org/10.1177/1464884920941967 (published online 16/07/2020) [funded by major 
AHRC grant; published in a high impact journal in Media and Communication Studies] 

 
Grants 

 ‘Mediating Post-Soviet Difference’; 3-year AHRC grant, 2010-2013 (value: GBP426,394); grant 
number: AH/H018964/1; PI: Stephen Hutchings; Co-I: Vera Tolz 

 ‘Cross-Language Dynamics: Reshaping Community’; 4-year AHRC grant, 2016-2020 (UoM 
award GBP956,275; total value: GBP3,231,786); grant number: AH/N004647/1; PI: Stephen 
Hutchings + multiple Co-Is 

 ‘Reframing Russia for the Global Mediasphere: From Cold War to “Information War”’, 3-year 
AHRC grant, 2017-2020 (UoM award GBP421,821; total value: GBP719,635); grant number: 
AH/P00508X/1; PI: Stephen Hutchings; Co-Is: Vera Tolz + Marie Gillespie (OU) and Alistair 
Willis (OU) 
 

4. Details of the impact  
Context and summary of impact  
Russia’s (dis)information campaigns in the last decade have generated major security concerns 
for governments across the EU and North America. For example, its online operations are viewed 
as a threat by 83% of the UK public (YouGov poll, 2018). When responding to those concerns, 
however, Western politicians, media and publics have lacked critical evidence about the precise 
nature of Russia’s media strategies, and about their influence on audiences. UoM’s underpinning 
research has addressed these evidence gaps. Since 2014, when disquiet about Russia’s activities 
escalated following its annexation of Crimea, the research has: provided systematic analysis 

https://doi.org/10.4324/9781315722863
https://doi.org/10.1080/1060586X.2018.1459023
https://doi.org/10.1177/1367549419871342
https://doi.org/10.1177%2F1464884920941967


Impact case study (REF3)  

Page 3 

demonstrating common tendencies both to misconceive Russian propaganda outlets’ modes of 
operation and to overestimate their effectiveness; shown how responses based on such 
interpretations have proved counterproductive; and empowered key stakeholders to correct their 
assumptions and improve their responses by promoting evidence-based alternatives. The 
significance and global reach of this work is demonstrated by the successful knowledge-exchange 
partnerships that Hutchings and Tolz have built with government offices in the UK and Norway, 
international think tanks, and print and broadcast journalists from multiple countries. Their 
research has informed the UK Digital, Culture, Media and Sport (DCMS) Commons Select 
Committee’s approach to Russian broadcasting targeting the UK and their expertise has been 
sought by the Foreign and Commonwealth Office (FCO), by the EU’s counter-disinformation unit, 
and by media in the UK, USA, South Africa, Sweden and Turkey.  
 
Shaping public debate and the practice of media professionals through international media 
engagement 
Hutchings and Tolz are regularly consulted by Western media outlets as leading experts on 
Russian media strategies. Since the start of their ‘Reframing Russia’ (RR) project in 2017 alone, 
the team have authored 20 articles for media outlets, including The Washington Post (WaPo), 
HuffPost, Newsweek and The Conversation [A], and contributed expert commentary and analysis 
across leading outlets in the UK, USA, South Africa, Sweden and Turkey [B]. Informed by the 
research project findings, these contributions have challenged conventional wisdom about the 
nature of Russian propaganda. Impact is evidenced in three ways:  
 
First, articles published in leading outlets have increased audience engagement with the subject 
matter and informed public debate. The articles were read by hundreds of thousands of people 
and commented upon on web-sites and social media by hundreds of people from across the world. 
An RR blog in WaPo (15/09/2018), which debunked politicians’ claims about the effectiveness of 
Russian propaganda, was in the top 10 of WaPo’s most read and commented upon daily blogs 
from 2018 (653 comments) [C.1]; an article in The Conversation (4/10/2018), related to output [5], 
that was critical of BBC coverage of Russia’s media environment had 100,522 reads [C.2]. Another 
Conversation article (5/4/2018) on Russian media manipulation was reprinted by Newsweek 
(6/4/2018). The article was read more than 15,000 times on The Conversation and Newsweek 
websites, and was shared 204 times on Facebook. It generated “This is a must read” Twitter 
messages [C.3].  
      
Second, the research has informed and enhanced media coverage in leading outlets. RR’s high 
profile has led to frequent citation of its research outcomes in leading media outlets (The Guardian; 
The Observer; NYT; The Daily Mail; MailOnline; Wired; London Review of Books) and requests 
for expert commentary [B]. HuffPost (21/05/2018), for example, commissioned an analysis by 
Hutchings of OFCOM’s investigation into RT, publishing his policy recommendations [B.11]; Wired 
(18/9/2017) sought and published Hutchings’ advice on identifying Russian online propaganda 
activity [B.24, C.4]. LRB (3/12/2020) solicited Tolz’s analysis of how the tendency to represent 
misinformation as, above all, a threat to democracy from foreign, authoritarian actors misidentifies 
the origins of the problem and potentially hinders the ability of democratic governments to address 
it [A.1]. These research-based articles have generated high audience reach and engagement. For 
example, with additional postings by HuffPost of [B.11] on Facebook, Twitter and Reddit, one of 
them had potential reach to HuffPost’s total online audience of 28,500,000 users [C.5].  
 
Third, the research has shaped debate among journalists and informed their opinions and 
approaches to the subject matter. This snowballing of recognition and exposure enabled the 
team’s research to substantively influence the terms of the debate about Russian media among 
the international journalistic community. In this context, Hutchings was interviewed live on the 
South African Broadcasting Corporation’s leading current affairs programme, The Globe 
(14/12/2019) [D.1]. Tolz’s  article in The Conversation (4/10/2018) led directly to her appearance 
on BBC’s Newsnight (9/10/2018), which prompted the first proper acknowledgement by the BBC, 
with Newsnight presenter (Kirsty Wark) referring specifically to Tolz, of the work of Russia’s 
opposition journalists in uncovering evidence of Russia’s role in the Salisbury poisoning [D.2]. 
Similarly, the RR blog in WaPo (27/03/2019) [A.5] correcting The Guardian’s inaccurate claim 



Impact case study (REF3)  

Page 4 

about the Russian media’s role in promoting Nigel Farage, generated a substantive online 
dialogue between The Observer journalist, Carole Cadwalladr, and research team members about 
their data interpretation [D.3].The Moscow correspondent of the Swedish public broadcaster SVT 
pointed out that, at a time when “it is difficult to get things right when we cover Russia”, reading 
RR project outputs and talking to its team encouraged him “to reflect on my area of coverage in a 
more analytical way”. He confirms that “the input that SVT has received from Reframing Russia 
has undoubtedly helped us in our effort to make our viewers better informed” [D.4]. The BBC 
Russian Service Moscow Bureau chief commented that the RR project “made him reconsider how 
the relationship between facts and opinion should be understood by journalists” [D.5]. 
 
Enhancing professional and public understanding through targeted events 
Hutchings and Tolz organized two major events to facilitate debate and promote engagement with 
the research on the part of journalists, civil servants, diplomats and members of the public. A 
public debate on Russia’s role in the global ‘information war’ (12/10/2017) featured renowned 
journalists and policy-analysts as speakers, including from The Independent, BBC and Chatham 
House. The event attracted approximately 100 representatives from the diplomatic community, 
NGOs, and members of the public and was covered by The Observer (14/10/2017). Participants 
confirmed that the event had clarified or changed their views and praised it for offering a “good 
balance” of opinions [E.1]. The second targeted event was a roundtable discussion on ‘populism, 
post-truth and challenges for journalists’ at Frontline Club, London (07/11/2019). This event 
brought together representatives of Russian and leading Western media, including the BBC, The 
Independent, ABC and Swedish public television, for an experimental dialogue across ‘battle 
lines’, to exchange views on how Russian and world media operate. Participating journalists 
confirmed that it was “by far one of the most constructive forums in which I have participated in 
years” [E.2] and a major “building-bridges” initiative [E.2]. [text removed for publication]  
 
Shaping the work of policy practitioners through evidence-based interventions 
Hutchings’ and Tolz’s research has served as the basis for collaborations with the UK parliament; 
the UK and Norwegian Foreign and Defence Ministries; BBC Monitoring; and leading UK and 
Russian think tanks. These collaborations have informed professional understanding and practice 
among policy practitioners.  
 
In the context of COVID-19, Hutchings and Tolz advised the UK DCMS Commons Select 
Committee about RT’s coverage of the pandemic. At a meeting (25/03/2020) with the Committee 
chair, Julian Knight MP, and the Select Committee’s Digital and Technology Policy Specialist, 
Hutchings and Tolz provided advice on whether RT should be referred to OFCOM in connection 
with this coverage. The Committee confirmed that this advice “fed into our future programming 
and so clearly made an impact” [F.1]. In April 2020, Hutchings and Tolz published a report on 
major shortcomings in the work of the EU’s main counter-disinformation taskforce in relation to 
COVID-19 coverage. On the basis of this report, members of the FCO’s diplomatic service and an 
FCO policy analyst who benefitted from the RR earlier policy blogs, solicited a meeting with 
Hutchings and Tolz to consult them on how to interpret Russia’s media activities around the 
pandemic (24/04/2020). In their words, they found the meeting “invaluable” [F.2]. The report was 
further endorsed by the UK’s leading security and defence think tank, the Royal United Services 
Institute (RUSI), whose Director for International Security Studies commented: “Responding 
effectively to Russia’s threat requires understanding the actual nature of that threat and how best 
to respond. The report offers useful contribution on both accounts” [G.1]. The significant debate 
aroused by the report resulted in an approach from the EU counter-disinformation unit, the quality 
of whose database was criticized in Hutchings and Tolz’s report. The unit sought advice as to how 
their methodology of identifying disinformation could be improved [G.2].  
 
According to the Head of the Norwegian Institute of International Affairs Research Group on 
Russia, Tolz’s invited lecture at the Norwegian Foreign Ministry (15/05/2014), based on output [1], 
helped in “improving the understanding of local policy analysts and diplomats of the media’s role 
in shaping public attitudes towards migration in Russia and beyond” [F.3]. Cooperation with BBC 
Monitoring led to an internship at this organisation. It was filled by an RR-affiliated doctoral student 
who used it to produce reports on Russian media coverage of Russia’s corruption scandals for the 



Impact case study (REF3)  

Page 5 

FCO and MoD. BBC Monitoring confirmed that the student’s “research made a distinct… 
contribution to enhancing the knowledge and understanding of UK policy makers and policy 
analysts regarding Russian media strategies” [G.3].  
 
Other policy practitioners have consistently acknowledged that Hutchings’ and Tolz’s research 
has improved their understanding of how Russian media operate, using evidence from team 
research to inform their policy discussions. For instance, Moscow’s Analytical Centre for 
monitoring race-related crimes in Russia (SOVA) based their report on the impact of television on 
Russian public perceptions of race entirely on Hutchings’ and Tolz’s research within output [1], 
saying it “significantly shaped” their “understanding of the relationship between media coverage 
of racism and public attitudes… to the problem” [G.4]. [text removed for publication]. The fact that 
such outputs successfully challenged dominant perceptions is further reflected in the public 
endorsements of Hutchings’ policy-blogs (04/04/2018 and 10/04/2018) on “rethinking the Russian 
propaganda machine” from a prominent Latvian politician (Veiko Spolitis, MP) and a manager of 
a leading European media-development company [text removed for publication] [H.2]. Spolitis, for 
example, agreed with Hutchings’ argument that “we have to discard the idea that the Kremlin is in 
charge of a coordinated media machine”, adding that “in a hyper-networked world, reductive 
stereotypes on 2 sides feed one another, creating toxic spirals of mutual hostility” [H.2]. Evidence 
presented by Tolz in the Scottish Parliament (13/10/2018) about the exaggeration of RT’s 
influence on Western audiences resulted in acknowledgement and promotion of the finding by the 
Royal Institute of Royal Affairs, Chatham House, a key provider of policy-analysis for the FCO, 
which had hitherto subscribed to the opposite position [G.5]. 
 

5. Sources to corroborate the impact  
A. Articles for media outlets (PDF): URLs for articles A.1-A.20.  
B. Expert commentary in media and specialist outlets (PDF): URLs for contributions B.1-B.27. 
C. Examples of audience engagement with authored media articles (PDF): C.1 WaPo blog; 

C.2 Conversation article; C.3 Conversation/Newsweek article; C.4 Wired article; C.5 HuffPost 
article.   

D. Influence on international journalistic community debates (PDF): D.1 Hutchings on The 
Globe; D.2 Tolz on Newsnight; D.3 RR team dialogue with Guardian journalist; D.4 Letter from 
SVT correspondent; D.5 Letter from BBC Russian Service Moscow Bureau chief.  

E. Enhanced professional and public understanding through targeted events (PDF): E.1 
Engagement and feedback on RR event; E.2 Feedback on the ‘Populism, post-truth’ event, 
including comments from media executive [text removed for publication].  

F. Impact on government organisations (PDF): F.1 Emails from DCMS Select Committee; F.2 
Email from FCO; F.3 Statement from NUPI (1/2/2020).    

G. Impact on think tanks and policy analysis units (PDF): G.1 RUSI Twitter responses to RR 
reports; G.2 Email correspondence with East StratCom; G.3 Statement from BBC Monitoring 
(28/1/2020); G.4 Statement from SOVA (13/2/2020); G.5 Documentation of, and response to, 
Tolz’s participation in a panel at the Scottish Parliament.  

H. Impact on other policy practitioners (PDF): H.1 [text removed for publication]; H.2 Online 
responses to Hutchings’ policy blogs by Veiko Spolitis, MP [text removed for publication].  
 

 


